Cover Udo Schindler Pneuma

Alle CDs sind in München im Kaufhaus Beck-Jazz-Avantgarde, bei Optimal Schallplatten, Pilgrims of Sound oder bei mir erhältlich + per Mailorder z.B. bei
www.nomansland-records.de
www.pilgrims-of-sound.com
demnächst
www.jazzmessengers.com 

Downloads:
Sharp-Schindler-Blonk Files

Udo Schindler

PNEUMA_Sax+Erde

Udo Schindler – soprano saxophone

  1. PNEUMA_Sax+Erde I 22:05
  2. PNEUMA_Sax+Erde II 16:00
  3. 52 snow (encore)   2:41 40:51

live recording on April 27th, 2018 at Atelier Ekkeland Götze in Munich by Udo Schindler (arch-musik)
mixed & mastered by Wolfgang Obrecht/Tonstudio RichArt, Munich
all compositions by Udo Schindler (GEMA)
liner notes by Udo Schindler
cover photo: Udo Schindler
translation by Friedrich Mader
graphic design by Ekkeland Götze, Udo Schindler & Trevor Taylor
produced by Udo Schindler
thanks for support to Ekkeland Götze & the guests, Wolfgang Obrecht (Tonstudio RichArt), Friedrich Mader for translations, Dirk Brauner for the microphones, Max Frei for expert advice and repairs of my saxophones.

www.arch-musik.de; www.ekkeland.de

Linernotes

PNEUMA_SAX

This is the title for my solo performances on wind instruments. The first CD featuring soprano saxophone and bass clarinet was recorded on July 1st 2011 at Galerie FOE156, Munich, in dialog with Maciek Czapski’s PNEUMA installation at AUSSTELLUNGOHNETITEL. 

During the last years I played many concerts with musicans of diverse genres – ranging from experimental to Jazz and non-European music – and I also added several brass instruments (euphonium, tuba and cornet) to my woodwind arsenal. This is why solo playing became less of a priority. However, the intense work on sound research and extended playing techniques continued, noise and microtonal textures were perfected, even inspiring some composers of New Music in their strategies.

Exciting and rare musical statements of various approaches with pairings of wind instruments were highly acclaimed by international critics, for instance Parnassia Palustris with FP Schubert & US on soprano saxophones, Answer & Maybe a Question with Ove Volquartz & US on bass & contrabass clarinets, as well as wind duets with Marco von Orelli, Frank Gratkowski a.o., documented on labels in GB, Portugal and Switzerland. In the fall of 2018 Confront Records (GB) will release a solo CD for contrabass clarinet.

The soprano saxophone, a notoriously capricious and unruly instrument, and particularly demanding in the execution of extended techniques, was my first wind instrument and has been my companion for 40 years. The symbiotic existence with my coeval Selmer Mark VI presents an additional challenge, since the instrument, with its handicaps and restricted playing comfort, is anything but state of the art. Within the context of the Atelier I will showcase selected, EARTHed options of the instrument’s cosmos. The concert is a non-idiomatic affirmation of sound, of the heart of sound, as Giacinto Scelsi called it, free of listening conventions, for a perceptive and unprejudiced audience expecting the unexpected.

REVIEWS

UDO SCHINDLER PNEUMA_Sax+Erde (FMR Records, FMRCD549-0120) 

‚Pneuma‘ ist das Stichwort, wenn Schindler allein zu Werke geht, wie zuletzt bei „Pneuma_Extreme“ 2016 mit Kontrabassklarinette. 2018 im Atelier von Ekkeland Götze 2018 spielte er aber Sopranosax, das kratzbürstigste Blasrohr in seinem Sortiment. Ausgerechnet den feurigen, dem Ruach, Chi und Prana gleichen Lufthauch hat er da ‚geerdet‘ mit den ‚Erdbildern‘ von Götze, der in seinem 1989 in München begonnenen „Bild der Welt“ seinerseits Tiepolos allegorisches Weltbild in der Würzburger Residenz erdet. In freskalen ‚Terragrafien‘, die Bodenproben aller Kontinente enthalten, als essentielle und welthaltig konkrete Erdbild-Serie in erd-, kohle-, rötel- oder aschefarbener Chromatik. Aber wie sehr da auch Erde auf Wasser trifft, verlebendigt wird das erst durch Feuer und vergeistigt durch Pneuma. 2012 wurde das schon mal bei „Rote Erde“ audiovisualisiert mit ‚Würzburger‘ Weltmusik von Klaus-Hinrich Stahmer, die in ‚Redland‘ oder ‚Songlines‘ sogar wortgleich mit Götze harmoniert. Als hätte Schindler Stahmers ‚Singt, Vögel‘ vernommen, stimmt er Grasmückenlieder, Blechspatzentiraden und Trauerschnäppergesänge an. Threnodien für Marsyas, mit der vom Wind verbreiteten Binsenweisheit, dass Götter einem die Haut vom Leib und die Eselsohren lang ziehen, wenn man das schmerzlüsterne Moll des Aulos dem C- & D-Dur-Glanz der höheren Mächte vorzieht. Der Kraillinger spaltet, ohne dass sich Vergleiche zu Evan Parker oder Urs Leimgruber anbieten, mit zartbitter angerauten Zungenschlägen Grashalm für Grashalm in tausenderlei Farbtöne. Aus Grün werden in ungeschönter Wirklichkeits- und Detailtreue Gift, Patina und Grünspan. Schindler evoziert heiseres Sauerampfergrün, dissonantes Kandinsky- und Giallogelb, gekrähtes Tschitscherin. Erst ’52 snow (encore)‘ keckert er rostfreier, tiriliert er vogeliger. Ofanbylur? So sagen die Isländer für ‚Schneefall bei Wind‘. Schindlers Songlines umfassen, universaler als nur isländisch, Eisfeuer, regizide Erbsensuppe, Scelsis Toninnenschau, vom Snæfellsjökull bis nach Stromboli. 

UDO SCHINDLER PNEUMA_Sax + Erde (FMR Records, FMRCD549-0120)
‚Pneuma‘ is the key word when Schindler works alone, as was the case with „Pneuma_Extreme“ 2016 with double bass clarinet. In 2018 at Ekkeland Götze’s studio, however, he played sopranosax, the most scratchy blowpipe in his range. Of all places, the fiery breath of air, which is the same as Ruach, Chi and Prana, he ‚grounded‘ with Götze’s ‚earth images‘, who, in his ‚Image of the World‘ started in Munich in 1989, tie Tiepolo’s allegorical worldview to the Würzburg residence. In fresco ‚terrographs‘, which contain soil samples from all continents, as an essential and globally concrete series of earth images in earth, coal, reddish or ash-colored chromaticism. But no matter how much earth meets water, it is only brought to life by fire and spiritualized by pneuma. In 2012 this was audiovisualized on „Rote Erde“ with ‚Würzburger‘ world music by Klaus-Hinrich Stahmer, which in ‚Redland‘ or ‚Songlines‘ even harmonized word-for-word with Götze. As if Schindler had heard Stahmers‘ Singing, Birds, he was singing warbler songs, tin sparrow tirades and pied flycatchers. Threnodes for Marsyas, with the wisdom of the wind that gods pull your skin and your donkey’s ears long, if you prefer the painful minor of Aulos to the C & D major glory of the higher powers. The Kraillinger splits, without comparing it to Evan Parker or Urs Leimgruber, with a bit of roughened tongue strokes of grass for grass in thousands of colors. Green is turned into poison, patina and verdigris in unadorned realism and detail. Schindler evokes hoarse sorrel green, dissonant Kandinsky and Giallo yellow, crowed Tschitscherin. It was not until ’52 snow (encore) ‚that he made a rustier, tirilier bird. Ofanbylur? This is what the Icelanders say for ’snowfall in wind‘. Schindler’s Songlines include, more universal than just Icelandic, ice fires, regic pea soup, Scelsi’s clay show, from Snæfellsjökull to Stromboli.

[BA 106 rbd] Rigobert Dittmann

Reedist and mutli-instrumentalist Udo Schindler’s first instrument was a soprano sax, and this solo concert at Atelier Ekkeland Götze in Munich in 2018 brings to the foreground his 40 years of experience, advanced technique, and creative approach to this capricious and demanding instrument, performing a 2-part free-form „PNEUMA-Sax+Erde“ and an encore.

Squidco

UDO SCHINDLER 

pneuma_sax+erde / FMR

PNEUMA_Sax+Erde dokumentiert eine Soloperformance, die Udo Schindler 2019 im Münchner Atelier des bildenden Künstlers Ekkeland Götze am Sopransaxofon gegeben hat. Der Kontext dazu war Erde, ein dort ausgestellter, aus fünf Arbeiten bestehender Bilderzyklus, in dem sich Götze mit jedem Bild auf je einen der fünf Kontinente bezieht. Schindlers Konzert besteht aus zwei längeren Teilen, denen eine kurze Zugabe folgt. Er durchmisst, nicht rasant eilend, sondern vielmehr gemessenen Schrittes wandernd, etwa Obertönereinen, verschiedene Spaltklänge, Überblasenes oder Tonbiegungen in mikrotonale Bereiche – um nur ein paar Beispiele zu nennen. Denn so reichhaltig die spieltechnische Palette ist, derer sich Schindler bedient, so vielgestaltig, bisweilen schillernd, ist auch das musikalisch-klangliche Territorium, das hier durchquert wird. Eine Vielzahl von Wirkungen kann dabei erzielt werden – wobei es gelingt, Wiederholungen eigentlich weitgehend zu vermeiden und immer wieder auch Unerwartetes um die nächste Windung des Weges aufblitzen zu lassen. Was zusätzlich zum Wert des Ergebnisses beiträgt, ist auch eine gewisse Intimität, die das Geschehen mitbestimmt. Was zu hören ist, wird so nie zum hohlen Selbstzweck und kann wesentlich zur Stringenz und nie abreißenden Spannung der Musik beitragen. Schindler bietet also ein sopransaxofonistisches Klangkaleidoskop, das durchgehend zu fesseln versteht.  (bertl_freistil #91)

PNEUMA_Sax + Erde documents a solo performance that Udo Schindler gave in 2019 in the Munich studio of visual artist Ekkeland Götze on the soprano saxophone. The context was Earth, a five-work cycle of pictures in which Götze refers to one of the five continents with each picture. Schindler’s concert consists of two longer parts, followed by a short encore. It measures, not hurrying rapidly, but rather walking measured steps, such as overtones, various cleavage sounds, overblowing or tone bends in microtonal areas – to name just a few examples. Because as diverse as the range of technical games that Schindler makes use of is so diverse, sometimes dazzling, is the musical-tonal territory that is crossed here. A variety of effects can be achieved – it is possible to avoid repetitions to a large extent and to always flash the unexpected around the next turn of the way. What also adds to the value of the result is also a certain intimacy that determines what happens. What can be heard never becomes a hollow end in itself and can contribute significantly to the stringency and never-ending tension of the music. Schindler therefore offers a soprano saxophone sound kaleidoscope that knows how to captivate all the time. (bertl_freistil # 91)

Featuring Udo Schindler on solo soprano sax recorded live in Munich in April of 2018. When Anthony Braxton’s first album of solo alto sax was released in 1968, it was an unheardof endeavor for jazz saxists to do. Things have obviously changed over the 50 years with many more saxists picking up the challenge. Solo soprano sax records are not that common although Urs Leimgruber has done several. I’ve come to recognize the playing of Udo Schindler over the past few years through his collaborations with Jaap Blonk (vocals), Marco Von Orelli (trumpet) and Frank paul Schubert (soprano sax). From the liner notes we learn that Mr. Schindler has been playing soprano sax for 40 years and it is his first instrument. Mr. Schindler starts out playing simple lines without bending too many notes, a good place to start. Schindler keeps things at a moderate pace, taking his time and working with more lyrical lines for the first long section. Schindler slowly expands his palette, calmly playing those lines, never pushing things to any extremes, to high or too low or too bent. As things progress he focuses on certain phases, repeating and/or twisting certain notes carefully. I dig that Mr. Schindler keeps things from getting too far out as some soprano saxists tend to do. He still bends and twists certain notes in a cautious way, which make it easier to deal with and not wince very much. This is a fine solo sax record on a much less fractured level of exploration. – Bruce Lee Gallanter, DMG

Mit Udo Schindler auf Solo-Sopransaxophon, aufgenommen im April 2018 live in München. Als Anthony Braxtons erstes Album mit Solo-Altsaxophon 1968 veröffentlicht wurde, war es für Jazzsaxisten ein unerhörtes Unterfangen. Die Dinge haben sich im Laufe der 50 Jahre offensichtlich geändert, und viele weitere Saxisten haben sich der Herausforderung gestellt. Solo-Sopransaxophon-Platten sind nicht so verbreitet, obwohl Urs Leimgruber mehrere gemacht hat. Ich habe das Spiel von Udo Schindler in den letzten Jahren durch seine Zusammenarbeit mit Jaap Blonk (Gesang), Marco Von Orelli (Trompete) und Frank Paul Schubert (Sopransaxophon) erkannt. Aus den Liner Notes erfahren wir, dass Herr Schindler seit 40 Jahren Sopransaxophon spielt und es sein erstes Instrument ist. Herr Schindler beginnt damit, einfache Linien zu spielen, ohne zu viele Noten zu biegen, ein guter Anfang. Schindler hält die Dinge in einem moderaten Tempo, nimmt sich Zeit und arbeitet für den ersten langen Abschnitt mit lyrischeren Linien. Schindler erweitert langsam seine Palette, spielt ruhig diese Linien, ohne die Dinge auf die Spitze zu treiben, zu hoch oder zu niedrig oder zu verbogen. Im weiteren Verlauf konzentriert er sich auf bestimmte Phasen und wiederholt und / oder dreht bestimmte Noten sorgfältig. Ich finde, dass Herr Schindler verhindert, dass die Dinge zu weit herauskommen, wie es einige Sopransaxisten tun. Er biegt und dreht bestimmte Noten immer noch vorsichtig, was es einfacher macht, damit umzugehen und nicht sehr zusammenzucken. Dies ist eine gute Solo-Saxophon-Platte auf einer viel weniger gebrochenen Explorationsstufe. – Bruce Lee Gallanter, DMG 

The more I listen to his music, the more convinced I become that Udo Schindler is one of the un(der)sung master reedsmen both in the strange streams of sound he coaxes out of his horns and the concerted way he avoids the conventional grammar. It is as if he is building a new vernacular for his instrument in real time. 

Schindler’s unique style comes through particularly well in duos and, it seems, in live performances. He took the pandemic to dig through his back catalog of recordings. Many of these reached public ears through download only releases on his Bandcamp page and, notably, many were duos. Indeed, Schindler seems to have really gravitated to the duo, likely somewhat because of practicality but also because of the possibilities of that configuration. It offers big spaces for each musician to be heard — full blast or sotto voce — and gives each a counterpart — sometimes a companion and others a sparring partner — with whom to bounce around ideas and to whom to respond. Depending on the instrumentation and the players, it also frees the musicians from rhythm’s centripetal force and gives them license to explore other, in this case amelodic and atonal, places. …

Je öfter ich seine Musik höre, desto mehr bin ich davon überzeugt, dass Udo Schindler einer der un(der)besungenen Meisterbläser ist, sowohl in den seltsamen Klangströmen, die er seinen Hörnern entlockt, als auch in der konzertierten Art und Weise, wie er die konventionelle Grammatik vermeidet. Es ist, als ob er in Echtzeit eine neue Umgangssprache für sein Instrument entwickeln würde. 

Schindlers einzigartiger Stil kommt besonders gut in Duos und, wie es scheint, bei Live-Auftritten zur Geltung. Er nutzte die Pandemie, um sich durch seinen alten Katalog von Aufnahmen zu wühlen. Viele davon wurden der Öffentlichkeit nur als Download auf seiner Bandcamp-Seite zugänglich gemacht, und vor allem waren viele davon Duos. Schindler scheint sich tatsächlich zum Duo hingezogen zu fühlen, wahrscheinlich aus praktischen Gründen, aber auch wegen der Möglichkeiten dieser Konstellation. Es bietet jedem Musiker einen großen Raum, um gehört zu werden – mit voller Wucht oder sotto voce – und gibt jedem ein Gegenüber – manchmal einen Begleiter und manchmal einen Sparringspartner -, mit dem er Ideen austauschen und auf den er reagieren kann. Je nach Besetzung und Spielern befreit es die Musiker auch von der zentripetalen Kraft des Rhythmus und gibt ihnen die Freiheit, andere – in diesem Fall amelodische und atonale – Orte zu erkunden.

 pastedGraphic.png NYC / review by Nick Ostrum / 2023-04-04