
Alle CDs sind in München im Kaufhaus Beck-Jazz-Avantgarde, bei Optimal Schallplatten, Pilgrims of Sound oder bei mir erhältlich + per Mailorder z.B. bei
www.nomansland-records.de
www.a-musik.com
www.pilgrims-of-sound.com
demnächst
www.jazzmessengers.com
Downloads:
Sharp-Schindler-Blonk Files
Udo Schindler – Nikolaus Neuser – Georg Karger
Rhapsotic Topologies
FMRCD646-1222
Udo Schindler clarinets & cornet
Nikolaus Neuser trumpet
Georg Karger double bass
1. Rhapsotic Topologies #1 22:26
2. Rhapsotic Topologies #2. 06:50
3. Rhapsotic Topologies #3 11:40
4. Rhapsotic Topologies #4. 06:40
My art is like a butterfly landing on one’s knee
While sitting in a garden or at a bus stop.
The moment is fleeting – but remembered.
The memory recalled when needed.
Senga Nengudi / artist b.1943, Chicago
audio recording May 21th, 2022 at Galerie arToxin by Gottfried Düren / Munich
mixed & mastered by Wolfgang Obrecht / Tonstudio RichArt, Munich
compositions by Udo Schindler, Nikolaus Neuser & Georg Karger (all GEMA)
cover & inside photos by Udo Schindler
graphic design Udo Schindler & FMR
produced by Udo Schindler
Executive Production by FMR
concert video by Michael Kurz
https://www.youtube.com/watch?v=AIgLoDBE5Gk
many thanks for the support to Wolfgang Obrecht, Michael Kurz, the gallery management and operators, Marion, Evi & Peter Schauer, Karina Erhard, Ernst Nebhuth, Jochen Seggelke (Schwenk & Seggelke), Bruno Waltersbacher
https://arch-musik.de/
https://nikolausneuser.com/
http://www.georgkarger.de/
https://www.artoxin.de/de
https://pilgrims-of-sound.com
REVIEWS
Am 21.5.2022 war die Galerie arToxin in München Hör- & Schauplatz für Rhapsodic Topologies (FMRCD646-1222), eine weitere Begegnung von UDO SCHINDLER an Klarinette, Bassklarinette & Kornett mit NIKOLAUS NEUSER, dem in Berlin vielbeschäftigten Trompeter – ich nenn‘ nur Potsa Lotsa, Hannes Zerbe Jazz Orchester, I Am Three… – mit dem er am Tag zuvor schon „Free Syntax“ dialogisiert hatte. Nun macht GEORG KARGER am Kontrabass in ihrem Bunde den dritten, als einer, der sich mit Theater- und Filmmusiken oder in Musicalorchestern durchgebissen hat und mit ‚Jazz for Kids‘ „Mit Charlie um die Welt“ gejazzt ist. Dass er sich aber auch als sonorer, knurriger, federnder Strichjunge, leichthändiger Zirper und kerniger Plonker zwischen zwei aufgekratzten Trötern und vogelwilden Schmetterlingen wohl fühlt, das macht er mit hintersinnigen Streichen und samtigen Tupfen deutlich. Da kann Neuser gern schlabbern, züllen, kleinlaut und blechrissig, oder großmäulig tuten, blasen und ploppen, da kann Schindler am rechten Flügel ruhig ungeniert quäken, tirilieren oder Raukehlchen spielen und dickköpfig Luft durchs zu enge Horn oder gespitzte Lippen pressen. Wähwähwäh, schlürfender Kau-riss-määki, windiger Wisperer links, Akrobat tlööön und gurrender Guru rechts. Und beiderseits auch schon mal mit Klimbim. Dann spielt Neuser einen Blasiussegen, und Schindler träumt von Giuffre. Von Kindsköpfen für Kindsköpfe, als Comic-‚Lautma(u)lerei‘ mit bruitistischem Gusto.
May 21st,.2022, the arToxin gallery in Munich was the listening & setting for Rhapsodic Topologies (FMRCD646-1222), another encounter of UDO SCHINDLER on clarinet, bass clarinet & cornet with NIKOLAUS NEUSER, the busy drummer in Berlin – I only mention Potsa Lotsa, Hannes Zerbe Jazz Orchester, I Am Three… – with whom he had already dialogued on „Free Syntax“ the day before. Now GEORG KARGER on double bass makes up the third member of the group, someone who has worked his way through with theatre and film music or in musical orchestras and has jazzed „Around the World with Charlie“ with ‚Jazz for Kids‘. But he also feels at home as a sonorous, growly, springy line boy, light-handed chirper and pithy plonker between two exhilarated trumpeters and bird-wild butterflies, which he makes clear with subtle strokes and velvety dabs. Neuser can slobber, zoosh, small-mouthed and tinny, or loud-mouthed toot, blow and plop, Schindler on the right wing can unabashedly squawk, warble or play the robin and stubbornly squeeze air through his too-tight horn or puckered lips. Wähwähwäh, slurping Kau-riss-määki, windy Wisperer on the left, Akrobat tlööön and cooing Guru on the right. And on both sides also sometimes with Klimbim. Then Neuser plays a Blasius Blessing, and Schindler dreams of Giuffre. By children’s heads for children’s heads, as a comic ‚Lautma(u)lerei‘ with bruitist gusto. [BA 118 rbd] – Rigobert Dittmann